leatherdyke.cc

Til kvinden sagde han:
Jeg vil gøre dit svangerskab
plagsomt og pinefuldt,
i smerte skal du føde børn.
Du skal begære din mand,
og han skal herske over dig. (1.mosebog 3.16)

 

Se, det var straffen for at gå på æbleskud. Så kan du lære det, Eva. Det er alt sammen Evas skyld. Hun kunne ikke nære sig. Frugten var så dejlig at se på. Hun skulle absolut række ud og plukke den på det forbudte Kundskabens træ. Eva betyder på hebraisk både liv og slange, mens navnet Adam betyder menneske. Efter det, der kaldes syndefaldet, tog Adam og Eva tøj på, dækkede sig til.

 

I Danmark kan man få en bøde for at forstyrre den offentlige ro og orden. Læs blot paragraf 3. stk.2.:

 

Stk. 2. Det er forbudt at udvise uanstændig eller anstødelig opførsel, der er egnet til at forulempe andre eller vække offentlig forargelse.

 

Er det derfor, det er forbudt at amme sine børn i det offentlige rum? For bryster er der jo nok af i det offentlige rum. Som reklamer. Åbenlyst og skjult. Tillad mig her at bruge brysterne som reklame for kirken. Som reklame for, at man gerne må tage sine bryster med i kirke og amme sine børn. I det 12. århundrede spirede et billedsprog frem blandt munke, der fordelte kvindekønnets attributter lidt anderledes end sædvanligt. Billedsproget afbildede afseksualiserede bryster, der skal amme. Afbildede moderens bryster, som bliver hæftet både på Kristus, kirken og Paulus. Det er Kristus´ bryster, der har forrang, for det er barmhjertighed i bogstavelig forstand, der flyder fra de bryster. Fra dem flyder nådens mælk, og kirkens bryster fyldes op gennem Kristi bryster, der ligeledes skal dele ud af sin mælk.

 

At Paulus får et par bryster skyldes, at hans forkyndelse er en kærlighedsgerning. Nu er Paulus ikke kendt som manden, der støttede kraftigt op om kvindernes emancipation. Tværtimod, det er ham, der er kendt for at skrive, at kvinderne skal dække deres hår til med slør, de skal tie i forsamlinger og allerhelst vælge at forblive jomfruer. Ægteskabet betragter han som en nødløsning. En rammeordning, hvor seksualiteten er reguleret. Hvor manden kan herske over kvinden. Kirken bliver betragtet som en kvinde, der ved tidernes ende skal stå brud til Kristus, brudgommen. Derfor er det bedst, at kvinden/kirken forholder sig som en ren, uplettet, rynkefri jomfru. Forholdet mellem kirke og Kristus overføres da på forholdet mellem mand og kvinde. I Efeserbrevet, som sandsynligvis ikke er skrevet af Paulus, men bærer hans teologiske tankegods videre, finder man i 5.21 – 33, det, der kaldes ”En kristen husorden”. Manden er kvindens hoved, står der, begrundet netop i ægteskabet mellem kirke og Kristus og derfor også, på jordisk niveau, mellem mand og kvinde. Husordenen fremkommer som en konsekvens af skabelsesordenen, som den så ud efter syndefaldet. Eva, der ikke kunne nære sig. Når Paulus bliver rigtig irriterende at høre på, kan man da lige lukke øjnene og se den gamle mand for sig med et par bryster på. Foretage en tankemæssig nedsmeltning af hans idéer om jomfruer og kernehusfamilie.

 

Når man går i kirke, er det da for selv at lægge sig til brystet, blive ammet, for at nære sig, ernære sig ved andet end reklamemagt om silikonebryster, store plasticbryster, der ikke tjener andet formål end at stille mændenes sultne blikke. Derfor er der da heller ikke nogen i kirken, der bør kigge skævt til en kvinde, der lægger sit lille sultne barn til brystet for at mætte det. Det har jeg heller ikke oplevet, at der er nogen, der gør.

 

Man må også gerne tage sine kønsorganer med i kirke. Faktisk skal man tage dem med, om ikke andet så som en stille protest, en stille insisteren på, at jeg også er et menneske og ikke et bundt molekylestrukturer designet for at tilfredsstille manden, så han kan have nogle at herske over. For der var engang en fortælling om Adam og Eva, der stadig lever i bedste velgående. Det handler om noget så jordnært som et æble. I den hebraiske tekst i det gamle testamente, står der ikke noget om, at syndens frugt på Kundskabens træ, skulle være et æble. Der står tappuah, der betyder frugt. At det faldt i æblets lod at være en syndig frugt, skyldes andre faktorer. Det skyldes blandt andet nogle munke, der sad og skar æbler, som tilskrev æblet dets farlige karakter. For de fandt ud af, at når man skar æblet over på tværs fremkom et pentagram. Venus´stjerne. Afrodites stjerne, den græske gudinde for skønhed og hed sex også uden for ægteskabets fire sengeheste. Og når man skar æblet over på langs, fremkom, hvad munkene syntes lignede en kvindes kønsorganer. Livmoder, ovarier, vagina og med den lille dusk i enden, så var der også kønshår. Det siger mere om munke end om æbler. Hvis der havde eksisteret reklamer dengang, havde de nok kunnet lave kassen på den association, for det er da godt set, godt gjort, at de har været med til at markedsføre kvindens kønsorganer som stedet for synden. Det er under kyskhedsbæltestedet.

 

For et par år siden læste jeg, at ortodokse mandlige jøder ønskede, at jødiske kvinder skulle bære nogle særlige kyskhedssolbriller med den begrundelse, at de, mændene, da ikke ville blive fristet af at se kvinder i øjnene. Det er den samme sang, sagen i en æblehuskerneskal, som med munkene. Det handler ikke om kvinder, men om den måde, hvorpå der bliver set på dem. Blikkets magt og afmagt.

 

Til alle, både kvinder og mænd, der går rundt med et Adamsæble i halsen og får kvababbelse over børn, der nyder en tår mælk i det offentlige rum: Adamsæblet menes at blive kaldt sådan ”fordi gemeene mand mener, at noget af det skadelige Æble skulle blive siddenis der paa Adam og efter ham på alt Mandkøn.” (Citat fra Karen Sybergs: Æblets fortælling, 2007, p. 82)

 

photo credit: Canadian Veggie via photopin cc

 

Line B. Gundersen

Udlært anlægsgartner, grøn linie. Cand.theol. Ansat ved Højdevangs Kirke, Amager. Den røde tråd i studiet har været køn og samfund. Skrev speciale om "Galskab og normalitet - En fremstilling og diskussion af Michel Foucaults og Hannah Arendts syn på galskab og normalitet med særligt henblik på tænkningens og dømmekraftsbegrebets etiske perspektiver".

Der er endnu ikke kommenteret på dette indlæg.

Skriv et svar

Sociale medier

Følg med via mail

Skriv din mailadresse herunder, hvis du vil have en mail, når der er et nyt indlæg på bloggen.

Arkiv